הסינים: נשקיע 110 מיליארד יוהן בבעיות החניה

 

 

מגזין 'חניה' הרחיק עד למדינת הענק במזרח אסיה, והצטרף לסיור של חברת פארקינג 38, כדי ללמוד מקרוב על ההזדמנויות שמביאה איתה ההחלטה  המהפכנית של הממשלה הסינית: השקעת הון בפתרון בעיות החניה בערים עמוסי האוכלוסין ובתחבורה במדינה l וגם: ביקור בחברה סינית לפתרונות חניה מתקדמים, שבקרוב תחנוך פיילוט של מוצריה בישראל

 

פיני קבסה, שליח מגזין 'חניה' לסין

 

שימו לב לנתון המעניין הבא: הממשלה הסינית החליטה, בוועידת קונגרס המפלגה הקומוניסטית, להשקיע 110 מיליארד יוהן בתעשיות החניה, במטרה לפתור את בעיות החניה בסין. ובמילים אחרות: השוק הסיני פתוח לרעיונות מתקדמים לפתרון העומס התחבורתי בערים הגדולות והמשימה הבלתי אפשרית של מציאת חניה בערים אלו.

כדי לעמוד מקרוב על המהפכה הצפויה בחניה במדינת הענק המזרח אסייתית התלווינו לסיור שנערך לחברה הישראלית 'פארקינג 38'. מי שאירחה את החברה היא פיונה טאן, מנהלת היצוא של חברת Fine Automation) FA), העוסקת בפתרונות חניה מתקדמים כבר 24 שנה.

 

המטרה: פתרונות חניה

לדברי טאן, החלטה הממשלה הסינית תשפיע באופן ישיר על כל תחום החניה בסין, ועל חברת FA, בה היא עובדת. "הממשלה החלה לעודד חוזים ארוכי טווח מול חברות ותאגידים כדוגמת חברת הרכבות הלאומית, איתה נחתם חוזה על סך 500 מיליון יוהן. חוזה בסכום זהה נחתם גם עם חברת 'צ'יינה קורפוריישן'. "החברה חתמה גם על חוזה מול חברת הספנות הלאומית  על סך 700 מיליון יוהן", מוסיפה טאן.  לדבריה, המטרה היא ליצור פעילות רחבת היקף, אשר תפתח את תעשיית פתרונות החניה, ותיצור צבר של הזמנות עתידיות וניסיון חיוני בעבור השוק הסיני והשוק הבינלאומי".

ראש המשלחת הישראלית, מנכ"ל חברת פארקינג 38 עירן גולדפרב, סיפר כי מטרת הביקור הייתה לחשוף את הקהל הישראלי לחברה סינית ייחודית, העוסקת במתן פתרונות חניה מתקדמים. "אנחנו רוצים להציג פיתוחים טכנולוגיים סיניים, שיסייעו לבצע פרויקטים של חניה בצורה מאוד יעילה, כך שיחסכו מקומות חניה", אמר גולדפרב. "במסגרת שיתוף הפעולה, אנחנו כנציגים שלהם, נתבקשנו על ידם להביא לקוחות לביקורים אצלם במפעל. הם רצו לחשוף את החברה בפני הקהל הישראלי. לסינים בהחלט יש דריסת רגל בארץ וזו אחת מהפעולות שלהם", מוסיף גולדפרב.

עוד סיפר גולדפרב על הקשר עם הסינים. לדבריו, "הקשר החל מאוד בזהירות, ובגישושים הדדיים. בניית האמון היא תהליך שאורך שנים". "במסגרת הקשר כל צד הבהיר מה חשוב לו. לסינים יש את הרגולציה שלהם, והם היו צריכים לבצע בה התאמות, כדי להיכנס לשוק הישראלי. מצידנו, הסברנו להם מה חשוב לקהל הישראלי - 'קסטומיזציה', בנושא של בקרת איכות, הנושא של מענה ותגובה מהירה", אומר גולדפרב.

נושא הרגולציה בישראל עלה בסיור: "אנחנו נמצאים בתקופת מעבר, של לימוד הנושא על ידי ספקי הציוד, גורמי התכנון, מנהלי הפרויקטים והקבלנים המבצעים", אמר אינג' נתן שטראוס, יועץ ומתכנן בכיר מתחום החניונים האוטומטיים. "החדירה נעשית בצורה מהירה והשוק דורש את המתקנים הללו ולכן הם חודרים. יחד עם זאת, מתגבשת הרגולציה והתורה הרשמית והלא רשמית של ביצוע מתקנים כאלה, הפעלתם ותחזוקתם".

בסיור לקחו חלק, לבד מגולדפרב ושטראוס - יזמים, מנהלי פרויקטים, אדריכלים, אנשי מכניקה והנדסה, יזמים מתחום ההתחדשות העירונית ומתחום שיווק טכנולוגיות. ביניהם השתתפו יגאל מוסינגר, מנהל פרויקטים בכיר מתחום ההתחדשות העירונית ואדווה רז; היזמים ספי לפין ועובד ששון, מחברת 'בתים'; האדריכלית ילנה גבאי בעלת ניסיון רב בתחום של תכנון חניונים אוטומטיים ועו"ד אביב טסה. חברי המשלחת ביקרו בפרויקטים שונים של החברה בסין, במשרדי החברה ובמפעל החדש. זאת בכדי להכיר מקרוב את החברה, שירותיה ומוצריה.

מנכ"ל החברה דוקטור wang jun והמהנדס  והמשנה למנכ"ל Guan Dagong הציגו בפני המשלחת נתונים על פעילות החברה ועל כי שהיא נחשבת מהמובילות בתחומה בסין ומפנה מאמצים לייצוא מוצריה החל משנת 2008. לדבריו, בעבר היה לחברה שיתוף פעולה עם חברת WOHR הגרמנית, אולם כעת החברה עצמאית בפיתוח, ייצור ושיווק מוצריה. עוד הציגה החברה את יכולותיה בתחום האוטומציה, במספר תחומים נוספים לבד ממתקני החניה האוטומטיים, כגון בתחום המתקנים הרובוטיים להחלפת מצברים באוטובוסים חשמליים.

 

חצי מיליון מקומות חניה

על פי הנתונים שנמסרו במטה החברה, עולה כי עד היום הותקנו על ידיה 500,000 מקומות חניה על מתקני חניה מכאניים העומדים בתקנים האירופיים אשר מקובלים בישראל, והיא מעסיקה כ-500 עובדים במטה החברה ומפעלי הייצור. הביקור במפעל החברה נערך במבנה תעשייתי חדש בתחילת אכלוס, פרי המדיניות הסינית להשקעה בחברות בתחום החניה. אולם הייצור של המפעל הכיל מחלקות לעיבוד פח, וכן עבודות הרכבה של מתקנים רובוטיים להחלפת מצברים באוטובוסים.

אינג' נתן שטראוס עוסק כעשרים שנה בייעוץ לחניונים ומערכות של חניונים, כולל מתקני חניה מיוחדים למיניהם. הוא מספר כי הצטרף למשלחת על מנת להתרשם ולהבין את היכולות של החברה הסינית. מבחינת התקינה אמר שטראוס: "התרשמתי שמדובר בחברה שמבוססת בתחום, חברה שראויה ומסוגלת לספק מוצרים איכותיים בזמן.  החברה התחייבה שהיא תביא אישור של מכון הבדיקות TUV, שהוא מכון בדיקות גרמני בעל סניפים ופעילות במזרח אסיה והוא ייתן אישור על המוצרים המסופקים לישראל. וכן התחייבות לעמידה בתקן הישראלי 5437 שהוא גרסה של התקן הבינלאומי האירופי. אם יהיה אישור של המתקנים מהסוג הזה, זה מספק אותנו לעמידה בתקנים בקטע הספציפי של המתקנים. כמובן שהציוד יצטרך לעמוד בדרישות של חוק החשמל הישראלי, מבחינת כל הציוד החשמלי וכדומה".

 

העתיד המכאני

שטראוס מספר על הצורך של יצרני מתקני חניה ברחבי העולם לבדוק את התאמתם לישראל: "תחום זה של פתרונות חניה נחשב מתפתח במיוחד וכולל חידושים רבים. הדרישות בארץ הולכות ומחמירות והביקוש לחניה הולך וגדל. כיום פועלים בישראל כ-30 מתקני חניה מכאניים אוטומטיים, רובם בת"א ורובם הגדול הוא במבני מגורים. ישנם מתקנים בודדים שמותקנים במבני משרדים. עם זאת", מוסיף אינג' שטראוס, "אין עדיין מתקני חניה אוטומטיים בחניונים ציבוריים. גם זה תחום שייפרץ במהלך השנים הקרובות וגם חניונים אלו יכילו מתקני חניה אוטומטיים. אפשר להגיד שכעת אנו נמצאים בתקופת מעבר. הציפוף שמתרחש במדינה, במיוחד בפרויקטים של התחדשות עירונית, לא מאפשרים השארת מקומות חניה במגרשים פתוחים. במיוחד משתמשים בחניה במתקנים תת קרקעיים. כאשר הביצוע התת קרקעי הוא יקר, במיוחד באזור החוף שבו יש עלויות של חדירה לתוך עומקים בהם יש מי תהום. דבר זה מייקר מאוד את עלויות הבנייה. לכן, מתקני חניה מכאניים יכולים לספק כמות זהה של מקומות חניה בפחות עומק. למרות שמתקני החניה מייקרים את העלויות, בסופו של דבר עלויות הבנייה הכוללות יכולות להיות נמוכות יותר".

 

מסין לירושלים

יגאל מוסינגר, מנהל פרויקטים בכיר בתחום הבנייה, מספר כי הגיע לבחון מקרוב את מתקן החניה האוטומטי ההולך ומושלם על ידי החברה הסינית ומיועד לפרויקט חניה ברחוב יוסי בן יועזר בירושלים. "חיפשנו פיתרון חניה לפרויקט יוקרתי של קבוצת רכישה ביוזמת חברת גל אמרלד הכולל  16 יחידות דיור וחנויות ונמצא במצב מאוד מתקדם". מוסינגר, בעל ניסיון של מאות ועשרות ואלפי יחידות דיור בירושלים ומחוצה לה, מספר כי החליט להיכנס לפני שנה וחצי לפרויקט זה דווקא בגלל החניון האוטומטי שאמור לקום בו. "יש לנו עניין במיזם שכזה. יצרנו  קשר עם חברת פארקינג 38, שהבטיחו למצוא לנו פתרון. הביקור בסין נועד לראות את המתקן בהרצה לפני שהוא נשלח לארץ. ראיתי במפעל ביצוע ברמה טובה מאוד. על פי לוחות הזמנים, באמצע דצמבר המתקן יעמוד להרצה. הוא יגיע לארץ במהלך מרץ ואני מקווה שההרכבה תארך כחודשיים. לפי התחזית, במאי המתקן יעבוד בהרצה בירושלים.

עוד הצטרפו למשלחת ספי לפין ועובד ששון, מחברת 'בתים'  - יזמים מתחום ההתחדשות העירונית. במסגרת הפרויקטים שלהם הם נדרשים לפתרונות חניה אוטומטיים וכמו מוסינגר, גם הם הגיעו בשביל להתרשם מהחברה הסינית ולקבל החלטה איך הם משלבים את הטכנולוגיה שלה בתוך הפרויקטים שלהם.

 

 עלות זולה ב-30%

ששון: "חברת 'בתים' קיימת מעל עשר שנים. החברה עוסקת בפרויקטים מיוחדים - מגרשים קטנים, מקומות בנויים שלא ניתן להרוס ומצריכים בניה לגובה. מאוד חשוב לנו לראות פתרונות חניה לא קונבנציונאליים. איני מדבר על חניונים תת קרקעיים אלא משהו קצת יותר מורכב, יותר מתוחכם. כבר כיום יש לנו פרויקטים עם מתקני חניה. למשל, בתל אביב יש לנו חניון של 76 חניות שהם מתקנים מכאניים אשר עובד כבר 4-5 שנים. גם ברעננה יש לנו פתרונות חניה מכאניים. הסיור היה יעיל שכן פגשנו בסין טכנולוגיה מאוד מתקדמת, פתרונות מורכבים שחברות גרמניות לא מייצרות, לפחות לא עתה. במדינה המזרח-אסייתית  נתקלנו בחברה שמוכנה לייצר לך את הפתרון לפי דרישת הלקוח פשוט 'טיילור מייד', תפור לצרכים הספציפיים בהתאם למגבלות של בניינים קיימים או בהתאם ליכולות של השטח. בנוסף, ההצעה של המתקנים הסינים הייתה זולה ב-30% לפחות מהמתקנים הגרמניים.

עו"ד טסה: "המשרד שלנו עוסק בנדל"ן בדגש על התחדשות עירונית. ישנם עורכי דין שעושים חוזים הקשורים במתקני חניה מסוגים שונים, בלי להבין במה מדובר. באתי כדי לראות את הדברים בעיניים, לפני כתיבת החוזים. כמו שקונים אדמה אז באים פעם אחת לראות את השטח ולהבין מה זה בדיוק, כדי לדעת איך לנסח, מה לרשום ואיזה דגשים. לראות את זה בעיניים לפני כולם". טסה מלווה גם את פארקינג 38 ומייצג אותה. "זה בא לידי ביטוי גם בניסיון שאנחנו צוברים במסגרת העבודה כמייצגים של פארקינג 38 וגם בייצוג יזמים שונים בעסקאות מסוג זה. הביקור מגביר את ההבנה והידע שלנו בתחום ומעניק לנו יתרון. ההתרשמות היא שמשולבים כאן מערכות מאוד מתקדמות בדומה למערכות הגרמניות. הם עובדים כאן בבנייני היי-טק גבוהים ביותר והדברים  פועלים בצורה טובה למדי. עם זאת, צריך עדיין לראות איך מתאימים את כל זה לישראל".

בסיכום הסיור אמרו המשתתפים כי הם מתרשמים שמדובר בחברה בעלת יכולות גבוהות, המסוגלת להתאים מתקנים לפי הצורך. "התרשמנו שיש יכולת ייצור, ביצוע ותחזוקה טובה של הציוד", אומר אינג' שטראוס. "ראינו במפעל יכולות ייצור בתחום עבודות המתכת, מסגרות והרכבות מורכבות של חלקי המתקנים. מתוך מה שראינו, אני חושב שמדובר בחברה רצינית ובעלת יכולות ביצוע גבוהות. מוסינגר מוסיף: "אני מאוד אופטימי אחרי מה שראיתי היום ומאוד מרוצה מהביקור, מהפגישה בבייג'ין, מהפגישה בשנג'ין ומהביקור במפעל".  עו"ד טסה: "בקרוב יהיו לנו מוצרים מאוד טובים בישראל".

שטראוס מוסיף: "התעשייה הסינית מייצרת פתרונות חניה מכאניים בקצב גובר והולך. הנפוצים ביותר הם מתקנים אוטומטיים למחצה, אולם המתקנים האוטומטיים מתרבים בשנים האחרונות. הניסיון הנרכש הוא משמעותי ומאפשר שיפורים במוצרים ופיתוח מוצרים חדשים".

גולדפרב: "בסך הכל הסינים הם פרטנר טוב וחזק, שאיתו אנו מעוניינים לרוץ לאורך שנים. זו גם ההרגשה שהם משדרים לנו. הם רואים גם בנו פרטנר מאוד חזק".

הכותב היה אורח חברת FA ופארקינג 38

 

בין החניונים בהם ביקרה המשלחת:

g מתקן חצי-אוטומטי (PSH) עילי הכולל 3 מודולים. כל מודול הוא למעשה 4 מפלסים עם 6 מכוניות לרוחב ומכיל 21 מקומות חניה. המתקן מקורה ומדופן בדפנות מסך מזכוכית.

g מתקן אוטומטי (PPY) ללא פלטות הפועל זה חמש שנים. הוא מכיל 372 מקומות חנייה, 4 תאי מעבר (כניסת ויציאת מכוניות), 7 מפלסי חנייה בעומק 25 מטר, בכל מפלס קרונית שינוע ורובוט אחסון (רובוט מסוג זרועות מתכנסות).

g מתקן מטיפוס המכונה PXD פלטות (עגורן 4 עמודים), 4 תאי מעבר, 4 מפלסי חניה.

g מתקן מטיפוס PXD (עגורן 2 עמודים) ללא פלטות, תאי מעבר עם 2 פתחים – האחד לכניסה והשני ליציאה. במתקן זה לא נדרש לסובב את המכונית היות והמתקן נע על מסילה בקשת אובלית. כמו כן החנייה היא 2 מכוניות לעומק (double deep).

g מתקן מטיפוס (PCS) "מגדל", עם פלטות. המתקן הזה כולל 18 מפלסי חנייה עיליים לרכבי SEDAN ו-15 מפלסי חנייה תחתיים לרכבי SUV. בסך הכל ביכולתו להכיל 76 מכוניות, ושימו לב: הוא פועל כבר 17 שנה. המתקן הוא מייצור חברת WOHR הגרמנית, הוקם בשיתוף עם FA ומתוחזק על ידה. 

 

 

לקריאת העיתון המלא - לחץ כאן

 

המשלחת במפעל החברה בסין

Enter your title here