בחזרה לעתיד

 

שמירת חניה • פלטפורמות תקשורת • הענן שידבר עם רכבים חכמים והמהפך בכניסה ויציאה מחניונים •  המגמות

שיובילו את עולם החניה בעשורים הבאים

 

1. המגמה הכללית

דמיינו את הסצנה הבאה, סמית' ייכנס למכונית ה-ב.מ.וו 12 שלו בשנת 2025, הוא יעדכן את הGPS שלו ביעד ויתרווח לאחור. הרכב ינהג בעצמו כאשר היעד הוא אחד מהאזורים הצפופים בעולם מבחינת חניה – מרכז לונדון. לסמית' אין מנוי לאחד החניונים הגדולים אבל הוא לא זקוק לכך. הGPS יקבל מידע מענן תקשורת המסונכרן עם חניונים ומקומות חניה  מעל ומתחת לקרקע, ויזין את הרכב למקום פנוי.

 

בתחילת הנסיעה סמית' לא יידע היכן בדיוק הרכב יחנה, ורק דקות לפני ההגעה ליעד, תחליט המערכת היכן יש מקום פנוי, כאשר המידע כולל גם חניות 'כחול לבן'. אם המערכת תבחר עבורו חניה בחניון מוסדר, יגיע סמית' לחניון, הרכב יילקח ממנו בכניסה על ידי מכונה שתפנה אותו למקומו. התשלום יעשה על ידי ארנק אלקטרוני. כך, הנהג לא נאלץ לא רק שלא לתור אחר מקום חניה, אלא אף לבצע את פעולה החניה עצמה.

 

 

2. כולנו שותפים

התמונה הזו לא תהיה רחוקה מהמציאות בעוד כמה שנים – בעיקר בגלל כמה תחומי התפתחות כגון ענף שיתוף הרכבים car sharing. בכוחו של תחום זה ליצור שינוי גדול בעולם החניות הציבוריות. כבר כיום חברות שיתוף המכוניות מרוויחות כסף, ומוזילות את עלות ההשכרה על ידי יצירת שימוש אינטנסיבי במכונית ההשכרה (שמירה על המכונית בנסיעה מתמדת)  וצמצום זמן החניה של רכב ההשכרה. במקרה של uber, טכנולוגיות שיתוף נוסעים, בה ישנו נהג קבוע המסיע את הנוסעים, הרכב מרבית הזמן נמצא בנסיעה, כמו מוניות. חברות כמו zipcar, ו-car2go מפחיתות את הצורך  במכונית אישית ולכן יתכן ויורידו את העומס

והביקוש הגדול לחניה בעיר. כלומר, במידה ושיתוף מכוניות ימשיך להתפתח, אנשים עדיין ייסעו ויחזרו מהעבודה עם מכונית, אך המכוניות יחנו פחות זמן בכל מקום והביקוש לחניה ירד.

 

3. השומרים

ענף נוסף שצפוי להפוך לפופולארי יותר ויותר, הוא  שמירת החניה ופיתוח פלטפורמות תקשורת מתקדמות המאפשרות לנהג לבצע פעולות רבות דרך רכבו מבלי לצאת ממנו (למשל - שמירת חניה, שימוש בארנק אלקטרוני לתשלום על דלק וכו'). ענף שמירת החניה הפך להיות מוקד פיתוח מואץ עקב מחקרים בארה"ב שהראו כי 30% מגודשי התנועה בערים נגרמים עקב חיפוש חניה. פקקים  אלו גורמים להפסדים של יותר מ120 מיליון דולר בשנה. כך למשל, החברה verizon הריצה ניסוי בעיר אליקוט שבמרילנד (ארה"ב), לשימוש באפליקציות למציאת חניה ציבורית ושמירת חניה פרטית. אפליקציה זו יידעה את הנהגים היכן ישנם מקומות חניה פנויים בקרבת מקום. תוצאות פיילוט זה הראו כי השימוש באפליקציה  שכזו מפחיתות את זמן חיפוש החניה ב43%, ומורידה את אחוז הפקקים בעיר ב10%אחוז. ויש גם נקודה ישראלית: שלוחה ישראלית של חברת SAP  הגרמנית, העוסקת בפיתוח, תקשורת טכנולוגיות אלחוטית חכמה בין חפצים (IoT), פיתחה פלטפורמת ענן לתקשורת לרכבים חכמים המאפשרת לנהג לשמור ולמצוא חניה מבלי לצאת מהמכונית. החברה שיתפה פעולה עם מספר אפליקציות מובילות בעולם בתחום זה, בהן Panda parking, ויצרה טכנולוגיה המוטמעת ברכבים חכמים ומקלה על השימוש באפליקציות החניה השונות. במקביל לשינויים אלו, נעשים פיתוחים טכנולוגים בענף האוטומיזציה של החניונים. תשלום אלחוטי אוטומטי כבר זמין כיום טכנולוגית, ונעשים מאמצים לייעול חניונים אוטומטים והוזלת עלות הייצור שלהם. תחום שמומחים צופים שיתפתח בעתיד הוא חיבור חניונים פרטיים והחניה הציבורית למאגרי מידע אזוריים ציבוריים, ועל ידי כך יהיה ניתן לבצע אכיפה רובוטית ללא פקחים (לדוגמה- קנס עבור אי תשלום חניה ואפילו איתור רכבים גנובים).

 

 

 

4. מנכ"ל פנגו: האפליקציה תשלוט בהכל  

מנכ"ל אפליקציית החניה 'פנגו', רועי אלבז, טוען כי בעולם החניה העתידי  הנסיעה תתבצע  "מחניה לחניה" באמצעות האפליקציה. לדבריו, הנהג ישתמש באפליקציה כאמצעי ניווט לחניות פנויות סביב כתובת היעד, כאמצעי תשלום וכפלטפורמה לקבלת הנחות ומבצעים באזור החניה.   אלבז: "האפליקציה תבחר עבורו את המסלול הנוח ביותר ותעדכן בזמן אמת מתי עליו לצאת מהבית כדי להגיע למקום. בדרכו יקבל הנהג מידע בנוגע לאפשרות לשתף בנסיעה נוסעים המבקשים להגיע לאזור דומה. הנסיעה המשותפת, שתסייע בהפחתת מספר כלי הרכב על הכביש, תאפשר לו לקבל הנחה הן בגין תשלום על אגרת נתיב האגרה והן בגין החניה". עוד הוא מוסיף כי "השילוב בין המערכות יהיה טוב יותר כך שהנהג יוכל לחנות מחוץ למטרופולין בחניוני "חנה וסע" ולהמשיך משם בתחבורה ציבורית למרכז המטרופולין ומשם להיעזר במוניות או באופניים לנסיעות הפנימיות שיהיו לו במהלך היום.

אלבז מגלה כי בימים אלו עוסקת פנגו על פיתוחים באפליקציה שיהפכו את חווית הנהג לקלה ונגישה.

 

צילום: Kārlis Dambrāns

 

לאור הסמארטפונים והאפליקציות, אילו שינויים צפויים להתרחש בתחום? "בקרוב צפויות להגיע לשוק אפליקציות שיסייעו בהקטנת כמות הרכבים הנכנסים לעיר. הן יספקו פלטפורמה שבה יוצעו הטבות לאנשים הנוסעים ביחד, דוגמא: WAZE של ride with שבעזרתה מוענקות הטבות לרכב שבו כמות נוסעים גדולה ופתרון של חומרה ואפליקציה לגביית עמלת גודש. אפליקציות נוספות יטפלו בהמעטת זמן תנועת הרכבים בעיר, באמצעות הקטנת זמן חיפוש החניה, או ירחיבו את מלאי החניות לחניה ציבורית ע"י השמשת חניות בבנייני משרדים או חניות פרטיות".

מהו הענף הכלכלי בתחום החניה שצפוי לנסוק בשנים הקרובות? 

"מצד אחד כלכלה שיתופית – איך למקסם את הנכסים הפרטיים בבנייני דירות ומשרדים, ומצד שני התפתחות משמעותית בפתרונות למציאת מקום חניה שתפחית משמעותית את התנועה של המחפשים".

אילו אתגרים חדשים אתה צופה בענף?

"בעתיד, כשכמות הרכבים תגדל וכמות החניות בעיר תקטן, יהיה צורך למצוא פתרונות חניה רבים יותר. השחקנים בתחום החניה ייאלצו להתמודד עם הצורך למצוא פתרונות שיספקו לנהג חווית חניה טובה יותר על ידי קיצור זמן חיפוש החניה בעיר. כמו כן יצטרכו לספק פתרונות המשלבים את החניה עם התחבורה הציבורית על מנת להביא את הנהג ליעד ללא שימוש ברכב. בכל מקרה, ללא תשתיות מדינתיות מתאימות הכוללות חניוני 'חנה וסע' ופתרונות תחבורה- ההיצע לא ידביק את הביקוש, והרבה לפני שנמצא חניה נעמוד זמן רב יותר בפקקים".

 

לקריאת המשך הכתבה- לחצו כאן

.

 

 

 

 

Enter your title here