"במקומות עמוסים, צריך להגביל את החניה" 

 

ראיון ראשון עם עירית שרפבר, מנהלת אגף בכיר לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה | על העומסים במרכזי הערים "ככל שיהיו גדולים יותר, יש לשקול סגירת מרכז העיר" |

על תקני חניה מופחתים, לאזורים ייעודיים | ועל פיקוח ממשלתי על מחירי החניה "אי אפשר לקבוע מחיר גורף לכל הארץ" 

 

 

 "צריך להגביל את מספר מקומות החניה במקומות עמוסים ולהפחית תקני חניה באזורים צפופים במיוחד". כך אומרת בראיון ראשון מנהלת אגף בכיר לתכנון תחבורתי במשרד התחבורה עירית שפרבר. עוד טוענת שפרבר, מהדמויות המשפיעות ביותר על נושא התחבורה בארץ, כולל החניה, כי ככל שמרכזי הערים ייעשו צפופים יותר יהיה צורך לשקול ברצינות יתרה סגירת אזורים, ובתוכם בפני תנועת כלי רכב.

 

 

 

 לפני 3.5 שנים מונתה שפרבר לתפקיד מנהלת אגף בכיר לתכנון תחבורתי. במסגרת תפקידה היא אחראית על נושא התכנון, ועל הנציגות בוועדות התכנון - מועצה ארצית, ועדות מחוזיות וכן ועדה לתשתיות לאומיות. בנוסף היא עוסקת בליווי תכניות ובאינטגרציה ביניהן, וכן ביצירת הנחיות תכנוניות המשמשות את כלל המתכננים בתחום התחבורה.

"מדובר בהנחיות לתכנון בכל הרבדים, בתוך העיר ומחוצה לה, רמזורים, תחבורה ציבורית, ומסלולי תחבורה ציבורית. אלו הן ההנחיות שאנחנו עובדים עליהן בליווי ועדות היגוי מקצועיות".

 

לפני התפקיד הנוכחי הייתה שפרבר אחראית על התחבורה בתחום תכנון והסדרי תנועה במחוז חיפה והצפון. במסגרת תפקידה הקודם הובילה את פרויקט "מטרונית חיפה", מערכת הסעת המונים של אזור הצפון. "מדובר בכלי תחבורה מיוחד שדומה תפעולית לרכבת הקלה. יש לו מסלול ייעודי, הוא זוכה להעדפה ברמזורים, מאפשר עליה מכל הדלתות, ללא מדרגות ומשלב מערכת כרטוס מקדימה. כלי הרכב מעוצב כמו רכבת קלה, אך הוא נוסע על גלגלים וגודלו הוא גודל של אוטובוס מפרקי. המטרונית החלה לפעול לפני כשנה ומידי יום מסיעה קרוב ל 100,000 נוסעים", היא מספרת. פרויקט בולט נוסף שנמצא עדיין בתכנון הוא רכבת קלה שתחבר בין חיפה לנצרת. מדובר על רכבת המותאמת לתנאים הטופוגרפיים שיש בגליל והיא דומה ל – tram train. היא מגיעה למהירות של 100 קמ"ש מחוץ לעיר, ומאפשרת נגישות לתחנות רבות יותר בתוך העיר, ויכולת לעלות שיפוע של % 8 , בשונה מרכבת כבדה.

 

שאלנו את שפרבר: מה עומד על סדר היום של משרד התחבורה בכל הקשור לתחום עליו את אחראית?

בתחילת דבריה ממהרת שפרבר להודות כי תחום החניה אינו העיסוק העיקרי של האגף. "משרד התחבורה עובד באינטנסיביות על עידוד תחבורה ציבורית והקמת מערכות תחבורה להמונים. ניתן לראות זאת גם בתקציב. קיים מעבר מהשקעה בכבישים להשקעה במערכות תחבורה ובצירים שנותנים עדיפות לתחבורה ציבורית. המגמה אינה יצירת כבישים חדשים אלא שדרוג המערכת הקיימת. המאמץ העיקרי שמושקע כרגע הוא בתחבורה ציבורית." 

ובנושא החניה?

"כצעד משלים יש עיסוק בניהול חניה. לדעתי, צריך להגביל את מספר מקומות החניה.בייחוד במקומות שיש בהם פיתוח אינטנסיבי וצפיפות גבוהה, וזאת על מנת לנתב את האנשים משימוש ברכב פרטי לתחבורה ציבורית. למעשה, אנחנו במשרד התחבורה בעד תקן חניה מופחת למסחר, תעסוקה ומגורים באזורים צפופים במיוחד. ישנן מדינות רבות בעולם שבהן השימוש ברכב אינו קשור לסטטוס חברתי וגם אנשי עסקים עושים שימוש בתחבורה ציבורית על בסיס קבוע. בשלב זה ישנו מהלך לאישור תקן חניה מופחת במועצה הארצית על מנת להתחיל לחייב את מוסדות התכנון לתקנים מופחתים ולהקטין עומסים, בעיקר בגוש דן. בירושלים כבר מיושם תקן כזה".

תל אביב צמצום תקני חניה

 

מהי המדיניות לגבי סגירת מרכזי ערים בפני תנועת כלי רכב פרטיים? "סגירה של מרכזי הערים היא החלטה שצריכה להתקבל במשרד התחבורה אבל בעיקר בעיר שבה מבוצע צעד זה. יש לכך השפעות מאוד נרחבות על ההתנהלות בעיר. היוזמה לכך צריכה להגיע מהרשויות. ברור כי ככל שהערים והמרכזים יהפכו לצפופים יותר הפתרונות האלה יצטרכו להיבחן מאוד ברצינות."

 

 

לקריאת המשך הכתבה- לחצו כאן

.

 

 

 

 

Enter your title here