סיכום אינטרטרפיק אמסטרדם 2018

דרי לוי, יועץ תנועה

 

אנסה לקחת את כל החבר'ה שפה לשלושה ימים של סיור מקצועי באמסטרדם שעשינו. טוב. פיני קבסה אירגן לנו סיור למשלחת ישראלית של אנשי מקצוע בתחום של תנועה ותחבורה, כנס אינטרטרפיק באמסטרדם. כמה מילים. מי שלא מכיר את התערוכות- מדובר בתערוכה עולמית, שהנושא שלה הוא תנועה ותחבורה, מתקיימת אחת לשנתיים באמסטרדם, אמסטרדם היא הבסיס שלה, ומשם יש גם תערוכות נוספות בערים נוספות בעולם. בתערוכה באמסטרדם היו 900 חברות מציגות, מ-49 מדינות בעולם, סך הכל 35,000 מבקרים שהגיעו מכל העולם לתערוכה הזאת. הנציגים עצמם היו נציגים בכל התחומים, שקשורים לתנועה ותחבורה, גם תשתיות, גם בטיחות גם חניה. שילוט, תמרור וכמובן כל מה שקשור לתחבורה חכמה. זה הקטע שנשמע הכי הרבה בתערוכה. מאז עידן הסמרטאפון אומרים סמארט, וכל דבר סמארט פרקינג, סיטי. טאון.

אנחנו הנציגים של המשלחת. פיני אירגן לנו כניסה לטקס הפתיחה, בהתחלה חשבתי שזה יהיה טקס משעמם של פוליטקאים, אך התברר שהכנס הזה הוא כנס שהיה מאוד מעניין, במיוחד מה שעניין היה הנאום הטוב והמקצועי של שרת התחבורה ההולנדית, מה שהיא סיפרה על קצה המזלג, את הדברים שהולנד מתכננת עם אירופה. למשל הולנד, בלגיה וגרמניה מתכננות עכשיו מערכות של קווים אוטונומיים למשאיות תובלה על הצירים שיחברו בין הערים הראשיות של המדינות. והן ממש כבר מדברים על משהו שנקרא פיורינג. שיהיו כ-100 רכבי הובלה אוטונומיים, שינועו על הצירים. ברגע שנותנים ציר בלעדי לרכב אוטונומי יותר קל מאשר רכב אוטונומי שצריך לנסוע לכל נקודה מבחינת המיקום והטכנולוגיה.

ביום הראשון של הסיור, התלווה אלינו גם השגריר הישראלי בהולנד אביב שיראון. אני אעבור בקצרה על דברים שהיו בתערוכה. רואים תמונות של המציגים מכל התחומים, רכבי סימון, אמצעי בטיחות, אני על הקטע הזה אדלג. אני אגע יותר בעיקר.

השגריר מבקר באחת מהחברות הישראליות, היו סך הכל כ-10 חברות ישראליות שהציגו. אפשר לראות שהחברות הישראליות הטובות היו בולטות בתערוכה, בהחלט יש במה להתגאות. התערוכה באמת הייתה ענקית. 13 אולמות, עם הרבה מאוד נציגים. מי שרצה לבוא היה צריך לקחת לפחות 3-4 ימים. עשינו את זה יחסית ביומיים. בעיקר נכנסנו למה שעניין אותנו יותר. הרבה מאוד מצלמות היום יש בתחום של התחבורה. זאת אחת המערכות הגדולות של ניהול תחבורה חכם. הרבה מאוד אביזרים לרכבי עיריה, משטרה, זה לדוגמא רכב בסגנון מצלמות גוגל מפס, רכב שעושה מיפוי אוטומטי תוך כדי נסיעה.

מערכות ניהול. מה שמעניין, אחד הדברים שהיו לנו ביקרנו במנהל התחבורה של אמסטרדם. מה ששם שמענו, כל הנושא שעכשיו שמים עליו דגש חזק- תחבורה שיתופית. באמסטרדם יש כמה סוגים של תחבורה שיתופית. ועכשיו העיריה עצמה עושה אפליקציה שבעצם כמו וויז כמו גוגל מאפשרת לכל בן אדם להגיע מיעד A ליעד B בעזרת תחבורה שיתופית. ישנם רכבים של Car2go. הרכבים הללו משמשים בעיקר לנסיעות קטנות, מה שמצוין בהן, שאתה יכול לקחתן מהמקום הקרוב שאתה מוצא באפליקציה, והיכן שאתה משאיר אותם זה בסדר. האפליקציה אומרת היכן הרכב הקרוב, אתה לוקח, עושה את הנסיעה, והיכן שאתה מוצא חניה אתה משאיר אות. הבא בתור מחפש רכב קרוב, ואין שום צורך להחזיר את הרכב לנקודה מסוימת.

יש הרכבים היותר גדולים, של היונדאי, רכבים משפחתיים, שמשמשים יותר לטיולי משפחות, סופי שבוע. ואותם באמת צריך לקחת מנקודה מסוימת ולהחזיר לנקודה מסוימת אפשר אחרת אבל זו חייבת להיות עמדה של היונדאי.

אמסטרדם עכשיו הוציאה גם תקן חניה חדש, ב-2017 התקן הישראלי שאנחנו עשינו ב-2016 הוא קצת מושפע מהתקן המקורי של ההולנדים שדיבר על האיזורים בהתאם לקרבת התח"צ. ככל שאתה יותר קרוב לתח"צ כך אתה צריך פחות חניות, וגם הרשות המקומית רוצה שתהיינה פחות חניות. לא להכניס רכבים לעיר.

המציאו תקן חדש, יחסית, מופחת מאוד, באיזורים של המרכז, מדברים בין 0.3-0.6 באיזורים מסויימים במרכז, ויש איזורים ספציפיים שזה תקן אחר.

לאמסטרדם גם יש מדיניות חניה קצת נוקשה ביחס לארץ, אנחנו פה מי שגר בתל אביב, גבעתיים רמת גן, מותר לו להחנות את רכבו בכחול לבן. באמסטרדם זה לא עובד ככה. לכל איזור יש כמות רכבים שמוקצה לאותו איזור. ברגע שהמתחם מתמלא אי אפשר לתת עוד חניות. אם עכשיו מישהו עובר לגור באמסטרדם, ואין לו חניה, הוא יכול לבקש להירשם לרשימת המתנה של האיזור, סדר גודל שנע בין 3 חודשים לאיזורים היותר מבוקשים. אחר כך נוכל להיכנס ולקבל ולחנות ברחוב. מי שחונה ברחוב יודע שיש תשלום של כ-250 יורו לשנה.  זאת אומרת שלהחזיק רכב באמסטרדם במידה ואין לך חניה, זה הון תועפות. אם חיכית מספיק זמן זו עלות של 250 יורו לשנה.

הרכב האוטונומי היה כמובן אחד מהתוצרים של התערוכה באינטרטרפיק, מדברים עליו הרבה, יש הרבה דגמים, הרבה חברות שעובדות על זה במרץ.

מה שאנחנו רואים פה, בתמונה למשל, זה סוג של מיניבוס, שכבר נותן קו בנורבגיה, שאטל לא ארוך, והוא ממש פעיל, במתכונת מצומצמת. יש קו הלוך חזור, ובסך הכל הרכב הזה נוח. הרגשה בטוחה. בכלל כל מה שקורה עכשיו עם הרכב האוטונומי, אז דבר ראשון, כנראה שזה יקרה בקרוב, כי כל החברות הגדולות משקיעות הון עתק ברכב האוטונומי, זה יקרה כי החברות משקיעות הון עתק, וכל חברה שמשקיעה הון רוצה להתחיל מה שנקרא לקבל את ההון בחזרה.

וגם, בגלל שכל מה שהרכב הפרטי מתחיל ליצור יותר בעיות, מאשר תועלת, ומתישהוא המעבר הזה יקרה. יש עוד הרבה עבודה, הרבה דברים שיש להשלים, משיחות שעשינו עם המתכננים והחברות, בקטע הטכני הרכב האוטונומי צריך מיפוי ברמה של ס"מ. זה לוקח המון זמן. אם אתה עושה צל אחד אין בעיה, אם צריך לעשות את כל העיר – זו בעיה רצינית. יש עוד בעיה נוספת של תיווך בין המערכות. יש מספר חברות גדולות אלסה, וולוו BMW עובדות על מערכת אוטונומית לכל אחת תוכנה משלה. כשהרכבים יפעלו התוכנות צריכות להיות מתוקשרות זו עם זו. וכמו שיש אוטו קאדר ביט צריך לדבר עם אוטו קאד התוכנות של הרכבים צריכות לדבר זו עם זו. אני חושב שזה גם משהו שיש לו פתרון אך עדיין הוא לא מוסדר. יש צורך בנושא ההסדרה המשפטית. באירופה מדברים על רישיון לרכב ללא נהג. רכב ללא נהג טעון רישיון, להסדיר את הרישיון לקבוע תנאים לרישיון, איזה רכב יקבל ואיזה לא. מה התנאים והמבחנים שעושים. מחסום נוסף- המחסום הפסיכולוגי. אנחנו, אנשים שרגילים לנסוע ברכב, לכל אחד מאיתנו מאוד קשה יהיה לנסוע ברכב אוטונומי בעיקר בשל חוסר ביטחון.

הדורות הבאים עבורם זה יהיה משהו יותר מובן מאליו. אבל הנושא הזה של החוסר ביטחון זה גם כן משהו שהחברות עדיין לא מדברות עליו, אך זה משהו שהוא סוג של מחסום שצריך להתמודד איתו. כמובן שיש גם את המצב ביניים הבעייתי שרכבים אוטונומיים יעבדו עם רכבים פרטיים הרכב האוטונומי יכול לדבר בינו לבין עצמו ולא עם רכבים פרטיים. נוצר מצב הפוך, נכנסים למצב שיותר קשה. כי בעתיד הרחוק מדברים על כך שיהיה בכלל אסור לנהוג ברכב פרטי באיזורים שבהם יש רכב אוטונומי. מי שירצה יצטרך לנסוע לחופשה זה בעצם כל הדגשים יהיו עבור רכבים אוטונומיים זה בעתיד הרחוק מאוד.

דבר נוסף שכמובן כולם מדברים עליו, הנושא של הסייבר, מה שכרגע אומרים שלא ניתן לתת פתרון ב-100% אם היום אתה בטוח, לא בטוח שזה יהיה בטוח מחר. הדבר הזה משתנה כל הזמן.

ניצלנו גם את החופשה באמסטרדם כדי לעשות סיור מקצועי, הדריך אותנו גיא, מדריך מקומי, שביקשתי ממנו שיכין סיור בנושא תחבורה ציבורית. היה סיור מאוד מעניין. ראינו חווינו, את כל הסוגי תחבורה ציבורית, באמסטרדם גם לחשמליות הם לא רוצים שאנשים ישלמו קש בחשמלית, כי למרות שהנהג לא מטפל בכרטוס יש לכל חשמלית עמדת תשלום נפרדת, הם לא רוצים שהחשמליות יעברו לבנקים מסוכנים. זו יותר סיבה בטיחותית. שלא רוצים שיהיה הרבה כסף מזומן בחשמליות. החשמליות עובדים מעולה ומסונכרנים ברמה של דיוק של דקות. הגוגל מפס בהולנד מעודכן ברמה של ממש גם המטרו אפשר לדעת אם הוא יאחר בדקה, בשתי דקות, או יגיע בזמן, מה שמאוד מקל על השימוש בתחבורה ציבורית.

חניון אופניים בתחנה מרכזית, אחד החניונים הגדולים מאוד של הולנד, יש שם 10,000 מקומות לאופניים, קיים, ומתכננים להוסיף שם עוד כ-7,500 מקומות. 32% מהתחבורה באמסטרדם בעצם מתנהלת באופניים. יש 450 קילומטר של שבילי אופניים, אם נשווה לגוש דן מדובר על 150. באמסטרדם זה פי 3 ממה שמתוכנן בגוש דן. כל האופניים הם במפלס הכביש, לפני הרבה שנים הם היו במפלס המדרכה. הורידו אותם למפלס הכביש בשל תאונות רבות. בין הולכי רגל לאופניים. ואז הם שינו וקידמו את האופניים לכביש. האופניים והכביש זה באותו מישור.

הולנד כרגע, אמסטרדם מאפשרת לרכבים חשמליים קטנוע חשמלי מיני בימבה חשמלית לנסוע בשבילי אופניים. הפגישה עם הרשות המקומית הם אמרו שהם הולכים לבטל את זה. בשל מחאה של רוכבי האופניים ובשל תאונות. זה משהו שמדברים עליו הרבה זמן. כנראה שזה יקרה מתישהו. זה כעת סוג של נהירה לאופנועים חשמליים, עכשיו מעט מתחרטים על זה. מדברים על כך שזה יבוטל. אמסטרדם החלק הצפוני שלה, הוא חלק שיש נהר גדול שמצליב בין החלק הצפוני למרכז. כדי שאנשים יוכלו להמשיך לנסוע באופניים להגיע מהמרכז לצפון ומהצפון למרכז, עיריית אמסטרדם עשתה מערכת שאטלים חינמית, שלא עולה כסף, אתה פשוט מגיע עם האופניים יוצא, נכנסים כמעט 200 נוסעים בכל שאטל כזה. בתדירות מאוד גבוהה. 10 דקות בזמני לחץ עד חצי שעה בזמנים שהם פחות לחוצים.

העיקר, עיריית הולנד עושה את זה בחינם כי רוצה שכל מי שמגיע מהצפון למרכז יבוא עם אופניים ולא עם רכב פרטי. השאטלים האלו עולים הון תועות לעירייה אך זה משהו שהיא עושה כדי להפחית את הרכבים הפרטיים שנכנסים לתוך העיר. הצפון בעצם כולו מחובר, יש מנהרה תת קרקעית לכלי רכב, אסור לאופנועים להיכנס למנהרה. אופנועים חשמליים ואופניים. ככה זה נראה מבפנים. סך הכל הטיול בשאטל הוא כיפי נסענו למתחם בצפון שהמדריך לקח אותנו. מזכיר מעט את הנמל של פעם. יש שם מעונות סטודנטים של קונייטנרים. אלו קונייטנרים שכל אחד מהם הוא חדר. עלות לסטודנט 500 יורו לחודש. ישנן גם מלגות. האיזור הזה מעניין, מבחינת דברים שיש שם, ישנן המון תערוכות בקיץ, מופעים. אני אדלג בשל קוצר הזמן.

ואנצל להודות לפיני קבסה על ארגון המשלחת, תודה רבה גם על הארגון של הכנס, ולכל מי שלא יודע, פיני קבסה גם נבחר על ידי האינטרטרפיק העולמית לשמש מעין הגורם המקשר בין כל החברות והנציגים הישראלים, שזה הישג יפה מאוד. וזה הכל.

 

לצפייה בהרצאה, לחצו כאן

דרי לוי בסיכום אינטרטרפיק אמסטרדם 2018

Enter your title here